Vraag en Antwoord

Hier vindt u de meest gestelde vragen rondom een auto- of caravanschade en de afhandeling hiervan. Mocht u een andere vraag hebben, neem dan contact=met ons op.


1. Kom ik in aanmerking voor vervangend vervoer?

Dat is afhankelijk van de situatie. Tijdens de herstelperiode is het mogelijk 75% van de huurnota in te dienen bij de tegenpartij. Afhankelijk van uw verzekering is het vervangend vervoer vaak gratis voor u (u betaalt alleen de brandstof). Vraag naar de mogelijkheden.

2. Wie regelt de afhandeling met de verzekeringsmaatschappij?

Wij hebben veel ervaring in de afwikkeling van de schade. Ook het contact met uw verzekeringsmaatschappij wordt door ons afgehandeld. U kunt uw auto met een gerust hart achterlaten en wij nemen contact met u op zodra hij gereed is.

3. Hoe lang duurt het schadeherstel?

Dat is altijd moeilijk te zeggen. Dat kan variëren van 1 dag tot een week en in sommige gevallen langer. Elk schadegeval is weer anders. Wel doen wij er alles aan om u zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Goede planning is daarbij een voorwaarde. Kom snel bij ons langs en wij vertellen u meer.

4. Hoe moet ik mijn schade verhalen?

Wanneer u allrisk verzekerd bent, vult u een Europees Schadeformulier in en wijst u de tegenpartij er op dit zo snel mogelijk op te sturen naar zijn eigen verzekeringsmaatschappij. Vervolgens stelt u de tegenpartij aansprakelijk via uw tussenpersoon of rechtsbijstandverzekeraar. Daarna laat u het schadebedrag door ons begroten. De verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij zal afhankelijk van het schadebedrag een expert naar uw auto laten kijken. Het is verstandig om dit bij een reparateur te laten doen. Als het overeengekomen bedrag bekend is, wil dit niet zeggen dat het geld direct beschikbaar is. Pas als de tegenpartij schuld erkent en alle administratieve handelingen zijn verricht zal er betaald worden. In de tussenliggende periode moet u in de meeste gevallen het schadebedrag zelf voorschieten. Wij brengen taxatiekosten in rekening maar zullen dit weer verrekenen als de auto voor reparatie bij ons wordt aangeboden.

Wat houdt economisch total loss in?

Financieel total loss betekent dat de reparatiekosten en restantwaarde bij elkaar opgeteld hoger zijn dan de dagwaarde. Waarbij de restantwaarde de auto in niet herstelde toestand is en de dagwaarde het gemiddelde tussen in- en verkoopprijs is. Rekenvoorbeeld: de dagwaarde is €7.000,- en de herstelkosten bedragen €6.000,-. De restantwaarde is €1.500,-. Het uit te keren bedrag door de verzekeringsmaatschappij wordt dan (dagwaarde minus restantwaarde) €5.500.

6. Wat houdt technisch total loss in?

Technisch total loss betekent dat het technisch niet meer verantwoord is om de auto te repareren. Reparatie zal niet meer plaatsvinden. De eigenaar is verplicht de auto af te dragen. De auto zal bij een geselecteerd demontagebedrijf gedemonteerd worden.

7. Wat houdt het waarborgfonds in?

Het Waarborgfonds keert geld uit aan benadeelden die slachtoffer zijn geworden van een schade veroorzaakt door een onbekend gebleven bestuurder van een motorvoertuig. Onder deze categorie vallen onder meer parkeerschades. Er dient altijd aangifte te worden gedaan bij de politie. Indien een geparkeerd staande auto is beschadigd en de dader is niet bekend, dan kunt u gebruik maken van het Waarborgfonds. Voor nadere informatie en voorwaarden adviseren wij u contact op te nemen met het Waarborgfonds Motorverkeer

8. Val ik altijd terug in mijn no-claimkorting als ik een schade meld?

Het is afhankelijk van de schuldvraag en de eventueel opgebouwde no-claimkorting. Voor een exacte berekening hiervoor kunt contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij of uw tussenpersoon.

9. Moet ik het eigen risico voorschieten?

U dient het eigen risico wat in uw polisvoorwaarden staat bij het ophalen van de auto te voldoen. Ook als u niet schuldig bent aan de schade moet u het eigen risico voorschieten. Uw verzekeringsmaatschappij zorgt voor het verhalen van het geld bij de tegenpartij. Zij keren het eigen risico aan u uit als de schade verhaalbaar is. In veel gevallen wordt het eigen risico verlaagd of vervalt het als u uw auto bij ons laat herstellen (vraag naar de voorwaarden).

10. Wat neem ik mee bij een intake, oftewel de beoordeling van een autoschade?

U dient altijd mee te nemen: een geldig rijbewijs, kentekenbewijs deel I en II, Groene kaart (kopie) en het Europees Schadeformulier.